Стропи, траверси, блоки, захвати, ковші

Для приєднання штучного вантажу, панелей, балок до вантажного гаку застосовують універсальні стальні стропи – канат діаметром 19,5мм в вигляді замкнутої петлі довжиною від 5 до 15м. (див.рис.80)

Для закріплення вантажу, коли є необхідність стропування в двох і більше точках використовують траверси.

Траверси являють собою балку, виготовлену з труб і підвісок

Канат кріплять до устаткування за допомогою зашморгу або гака на кінці каната канатними вузлами, забиванням каната в муфту або клиновим затискачем (рис. 1.). Зашморг утворюють стискуванням каната або постановкою затискачів. Усередину зашморгу закладають коуш. Коуш виготовляють з листового металу відповідно до ДСТУ 27772-88. Коуші оберігають канат від перетирання, роблять перегин каната (зашморг) більш плавним.

Затискачі призначені для закріплення кінця каната у зашморгу, коуші або з'єднання двох кінців каната. Затискачі бувають звичайні та клинові, у вигляді петлі, їх оснащують різними пристроями (затискачами, карабінами, скобами, гаками із затискачами, коушами тощо). У монтажних роботах застосовують стропи різних конструкцій і вантажопідйомності. Для забезпечення надійної роботи кут між витками стропа не повинен перевищувати 90° (при збільшенні цього кута понад 120° строп може зруйнуватися).

 

 

Монтажні блоки (рис. 2) призначені для піднімання і переміщення вантажів (вантажні блоки) та зміни напряму руху канатів (відвідні)

 

За кількістю роликів монтажні блоки поділяють на одно- і багатороликові, за конструкцією — з сергою та гаком; монтажні блоки також поділяються на підвиди.

Однороликові — застосовують як відвідні та для піднімання легких вантажів.

Багатороликові — застосовують для піднімання важких вантажів. Вантажопідйомність монтажних блоків:

  • однороликових — 0,5–10 т;
  • п'ятироликових — 40–75 т;
  • семироликових — 130–150 т.

На кожному гаку вибиті марки заводу-виробника та заводський номер, вантажопідйомність і рік виготовлення. На заводі гаки випробовують на міцність навантаженням, яке перевищує їхню номінальну вантажопідйомність на 25 %. Щороку в процесі експлуатації роблять їх технічний огляд, оскільки можливе виникнення типових дефектів.

 

Контрольні запитання:

  1. Для чого призначені монтажні блоки?
  2. Як поділяються монтажні блоки за кількістю роликів?
  3. Як поділяються монтажні блоки за конструкцією?