Визначення майбутньої сфери діяльності загострює перед підприємцем питання вибору організаційно-правової форми підприємства. Його вирішення вимагає проведення порівняльного аналізу ефективності різних форм організації бізнесу, відповідності цієї форми обраним цілям і стратегії розвитку підприємства в тій чи іншій сфері діяльності.
Результативність орієнтації у просторі ринкових можливостей значною мірою залежатиме від надійності створюваного підприємства. Для початку бізнесу дуже важливо передбачити ризик, існування непередбачених і непереборнихчинників зовнішнього середовища. Головне завдання при створенні фірми не "її висока прибутковість, а надійність комерційного проекту, його здатність до генерування закладеної в нього підприємницької ідеї.
Кожна із організаційно-правових форм підприємницької діяльності має свої особливості, переваги й обмеження. З попередніх тем нам відомі такі найбільш поширені форми підприємництва, як індивідуальне, партнерське, корпоративне. Обраний вид діяльності, масштаби підприємства, фінансові можливості багато в чому визначають вибір форми. Однак існують й інші обставини, які повинен враховувати підприємець при створенні власної справи.
Так, організація власного бізнесу в організаційно-правовій формі малого підприємництва, заснованого на власності окремого громадянина, дозволяє вирішити завдання досягнення максимальної незалежності у виборі напрямів і методів діяльності. Простежується оперативність у прийнятті управлінських рішень, мобільність руху капіталів, їх своєчасне спрямування на найбільш вигідні проекти. А втім, обмежені фінансові ресурси, підвищена відповідальність за можливі негативні наслідки прийнятих рішень, ускладнюють подальший розвиток цієї форми підприємництва.
При цьому треба брати до уваги такі обставини: на початку своєї діяльності, при створенні власної справи кожен підприємець намагається усвідомити себе як самостійну одиницю. Незалежність господарювання в найкращий спосіб дозволяє реалізувати особисті потреби та інтереси. І тільки в подальшому розвитку бізнесу підприємець приходить до усвідомлення ефективності й інших організаційно-правових форм діяльності.
Наприклад, інноваційний пошук та втілення нової підприємницької ідеї можуть викликати потребу об'єднання з іншими підприємцями, які здатні доповнити проект фінансами, знаннями, досвідом, необхідним устаткуванням, приміщеннями, вмінням залучення постачальників і знаходження нових споживачів.
Підприємницька практика свідчить, що від малого підприємництва часто спостерігається шлях до середніх і навіть великих фірм. Зміна організаційно-правових форм підприємницької діяльності може здійснюватися поетапно:
Iетап— створення малого підприємства на базі формування власного капіталу.
IIетап— розвиток малого підприємства на основі залучення банківських кредитів, використання власного капіталу, реінвестування прибутку.
IIIетап— створення партнерського підприємства, залучення додаткових капіталів партнерів у справі бізнесу.
IVетап— перетворення партнерського підприємства в акціонерне товариство, залучення додаткових капіталів шляхом випуску акцій.
Звичайно, такий поділ не є універсальним. Він лише вказує на один із можливих варіантів розвитку бізнесу. В ринковій економіці кожна організаційно-правова форма підприємницької діяльності може реалізувати свої переваги і бути засобом для втілення ідеї її засновника досить тривалий час.