Рідке котельне паливо одержують з важких решток різних процесів переробки нафти, вугілля, сланців.
Сланцевий мазут одержують на установках напівкоксування горючих сланців. Сланцеве масло після нейтралізації використовують як котельне паливо.
Смоли і залишок після перегонки смол при напівкоксуванні вугілля застосовують як вугільний мазут. Сланцевий і вугільний мазут використовують обмежено, в основному в тих районах, де є підприємства коксохімічної і сланцепереробної промисловості. Найбільш широко застосовують котельне паливо нафтового походження.
Давно відомо, що важкі рідини, які залишаються після перегонки нафти, - мазути, є добрим паливом.
Марки мазуту: - флотський Ф – 5; Ф – 12 (в суднових котельних установках)
- топкові 40 і 100 ( в різних котельних і нагрівальних
установках загального призначення).
Флотські мазути Ф – 5 і Ф – 12 різняться між собою в’язкістю і вмістом сірки.
Ф – 5 – сірки до 2%, в’язкість умовна при 50 ºС ≤ 5ºВУ.
Ф – 12 – сірки до 0,6%, в’язкість умовна при 50 ºС ≤ 12ºВУ.
Флотські мазути мають більш низьку температуру застигання, ніж топкові, хоч вона у котельних палив – величина не постійна і залежить від t º, вмісту води, строку зберігання.
Стабілізувати і навіть зменшити t º застигання мазутів можна введенням 2 -4% екстракту фенольної очистки або додаванням легкого газойлю каталітичного крекінга і коксування. Більш ефективно діють ( понижують на 20-25ºС t º застигання) депресорні присадки.
Топкові мазути – найбільш поширене котельне паливо.
Є : - малосірчисте – 0,5 – 1,0%
- сірчисте – 1,0 – 2%
- високосірчисте – до 3,5%.
Мазути мають високу температуру застигання ( велика кількість парафінових вуглеводнів).
Потрібні спеціальні умови при застосуванні:
- Приміщення для зберігання повинні обігріватись.
- Труби перед перекачкою потрібно підігрівати.
Проте спалювання мазуту в топках котлів є одним із самих малопродуктивних способів використання цієї цінної сировини.
Поставимо завдання:
- поглибити переробку нафти;
- збільшити вихід бензину;
- дизельного і реактивного палив за рахунок скорочення виходу мазуту.
Як котельне паливо буде ширше використовуватись природний газ, порошкоподібне паливо, рідкі продукти переробки вугілля, сланців тощо.